resepi ayam mudah

Resepi Soto Ayam Jawa Tersedap !

Resepi Soto Ayam Jawa – Hai korang ! Berjumpa kembali bersama kami resepi ayam mudah yang senantisa berkongsi pelbagai macam jenis resepi ayam mudah dan resepi ayam sedap terkini. Kali ni kami kan berkongsi resepi ayam kembali kepada awak semua, akan tetapi kali ni resepi ayam yang kan kami kongsikan pada awak semua bukan berasal dari Malaysia tapi dari negera tetangga ialah Indonesia. Resepi itu ialah resepi soto ayam jawa. Sudah tahu pasti korang semua resepi soto ayam jawa ni berasal dari pulau jawa yang berada di negara Indonesia. Soto ayam jawa ni sangat banyak digemari di Indonesia dan di Malaysia pun juga. Kenapa resepi ayam soto jawa ni banyak digemari ? kerana soto ayam jawa ni mempunyai rasa yang sangat lazat dan sedap, sudah tentu sangat menggoda lidah awak semua. Itu lah alasan kami tuk kongsikan resepi ayam soto jawa kepada awak semua. Selain itu pun kami kongsikan resepi ayam soto jawa ni tuk awak kenal dengan makanan dari Indonesia dan menambah wawasan awak semua tentang kuliner di luar Malaysia.

Resepi Soto Ayam Jawa

Resepi Soto Ayam Jawa

Resepi soto ayam jawa ni sangat mudah tuk dibuatnya kerana tidak guna bahan-bahan yang rumit dan banyak. Jadi tidak hairanlah bila banyak korang yang search resepi ayam soto jawa tersedap di google. Awak semua tak usah pusing-pusing cari resepi ayam soto jawa tersedap di google lagi. Kerana kami sudah menyediakan resepi ayam soto jawa tuk awak semua dibawah ni. Tak usah buang masa lama sila rujuk resepi ayam soto jawa tersedap di Indonesia.

Resepi Soto Ayam Jawa Tersedap di Indonesia

Bahan-bahan Yang Digunakan :

  1. Minyak 3 sendok makan, untuk menumis
  2. Minyak goreng secukupnya
  3. Garam 2 sendok makan
  4. Gula pasir 1 sendok makan
  5. Daun jeruk 6 lembar, lebih baik buang tulang daunnya
  6. Merica bubuk 1 sendok teh
  7. Serai 3 batang, memarkan
  8. Ayam kampung / potong 1 Kilogram, Pisah antara tulang dan Daging
  9. Air 2 liter

Bahan Yang Dihaluskan :

  1. Kemiri sangrai 4 butir
  2. Kunyit bakar 4 centimeter
  3. Bawang putih 6 siung
  4. Bawang merah 10 butir
  5. Jahe 2 centimeter

Bahan Pelengkap Soto Ayam Jawa :

  1. Kol segar 100 gram, diiris halus – seduh
  2. Seledri 2 batang, cincang kasar
  3. Jeruk nipis, belah
  4. Soun 50 gram, rendam dan potong
  5. Bawang putih goreng 2 sendok makan
  6. Kecap Manis
  7. Sambal
  8. Telur rebus 3 butir, masing2 potong jadi 2 bagian
  9. Tomat, potong jadi 4 bagian
  10. Taoge 100 gram, seduh

Cara Membuat Resepi Soto Ayam Tersedap :

  1. Semua bahan dan bumbu dipersiapkan agar memudahkan proses selanjutnya..
  2. Daging ayam yang telah dipisahkan kemudian di goreng sebentar, angkat lalu di suwir. Gunakan garpu agar mudah proses menyuwir. Sisihkan
  3. Bagian tulang, termasuk ceker dan kepala ayam direbus hingga mendidih untuk menjadi kuah / kaldu, sementara itu Anda bisa menumis bumbu halus beserta daun jeruk dan serai. Tumis hingga tercium aroma harum, angkat dan masukkan kedalam rebusan tulang tadi (catatan, sudah mendidih terlebih dahulu).
  4. Aduk kembali rebusan kaldu, tambahkan air bila perlu lalu tunggu hingga mendidih. Cicipi, bila sudah pas. Angkat.
  5. Siapkan mangkuk makan, tata suwiran ayam dengan tambahan bahan pelengkap kemudian siram dengan kuah soto.
  6. Sajikan bersama sambal, kecap dan jeruk

Baca Juga : Resepi Sambal Ayam Penyet Wong Solo

Bagaimana mudah kan resepi soto ayam jawa tersedap di Indonesia ni ? Sudah tentu mudah hehe kerana kami memberika resepi soto ayam jawa tersedap ni secara step by step supaya awak semua paham betul dengan resepi soto ayam tersedap yang kami sediakan diatas tadi. Jangan lupa bila awak sudah pandai membuat resepi soto ayam jawa ni kongsikan pada kawan-kawan awak semua supaya mereka boleh membuat resepi soto ayam jawa tersedap ni. Sekian dan Selamat Mencuba.

Resepi Soto Ayam Jawa Tersedap ! | maup | 4.5