resepi ayam mudah

Resepi Hati Ayam Masak Kicap Mudah !

Resepi Hati Ayam Masak Kicap – Hai korang semua ! kami dari admin resepi ayam masak kicap mudah kembali lagi nak kongsikan resepi masakan ayam lagi khususnya resepi ayam mudah dan resepi ayam sedap terkini. Kami nak kongsikan resepi ayam masak lagi, yang nak kami kongsikan pada awak semua ialah resepi hati ayam masak kicap mudah dan sedap. Sudah tentu resepi hati ayam masak kicap mudah ni pasti hanya guna hati ayam saja je. Resepi hati ayam masak kicap ni sama dengan resepi ayam masak kicap yang kami kongsikan sebelumnya tapi kali ni kami nak kongsikan resepi hati ayamnya sahaja kerana banyak yang request pada kami tuk kongsikan resepi hati ayam masak kicap mudah ni. Sebab itu lah kami kongsikan resepi hati ayam masak kicap ni.

Hati Ayam Masak

Hati Ayam Masak

Resepi hati ayam masak kicap ni mat mudah tuk dibuatnya kerana kami tak guna bahan-bahan yang terlalu banyak dan sulit dicari. Kami guna bahan-bahan yang mudah dicari dan sedikit tapi punya rasa yang mat gebu dan sangat sedap. Gimana ? awak dah mulai tertanya-tanya dengan resepi hati ayam masak kicap mudah ni ? Bila awak dah mulai tertanya-tanya dengan resepi hati ayam masak kicap ni tak perlu pening lagi kerana kami dah buatkan resepi hati ayam masak kicap mudah

Resepi Hati Ayam Masak Kicap Mudah dan Sedap

Bahan-Bahan Yang Digunakan :

  1. 3 sudu kicap manis
  2. 1 sudu sos cili
  3. Kunyit
  4. 2 sudu kicap pekat
  5. Garam & gula secukup rasa
  6. Minyak utk menumis
  7. Sedikit air asam jawa
  8. Hati ayam secukupnya

Bahan B (Dihiris) :

  1. 4 biji cili api
  2. 2 ulas bawang putih
  3. 1 ulas bawang merah
  4. 1 biji lada merah
  5. 1 ulas bawang besar
  6. 1 inci halia

Cara Memasak Resepi Hati Ayam Perap Kicap :

  1. Garam dan kunyitkan hati ayam, panaskan minyak dan goreng hati ayam hingga masak. Angkat dan toskan minyak.
  2. Gunakan sedikit minyak yang sama, tumis bawang merah, bawang putih dan halia.
  3. Kemudian masukkan sos cili, kicap pekat dan kicap manis. Disebabkan tak ada cili kisar, Kak Bell ganti dengan sos cili  je. Kalau guna cili kisar, masak sampai pecah minyak dulu, then baru masukkan kicap.
  4. Masukkan air asam jawa, kacau sebati dan didihkan seketika.
  5. Bolehlah masukkan hati ayam goreng tadi. Boleh tambah air kalau nak kuah banyak.
  6. Perasakan dengan garam, gula secukupnya dan sesuaikan rasa masam asam jawa.
  7. Masukkan bawang besar yang dipotong bulat dan aduk rata sekejap.
  8. Bila rasa dah ok, bawang dah layu, bolehlah angkat dan dihidangkan.
NOTES :
  • Untuk cuci hati ayam, boleh gunakan asam keping dan garam untuk hilangkan hanyir. Ada juga yang rebus dahulu hati ayam dengan garam dan ada juga yang bersihkan dan cuci dengan limau kasturi. Ikut suka hangpa nak buat cammana yer.
  • Masa menggoreng hati ayam tu, mesti korang pun takut kalau minyaknya meletop-letop masa menggoreng kan? So, masukkan hati ayam tu semasa minyak separuh panas. Then, tutup dengan tudung periuk masa menggoreng. Bila hati ayam dah masak, kacau sekejap dan terus boleh angkat.

Baca Juga : Resepi Ayam Masak Kicap Sedap !

Bagaimana mudah bukan resepi hati ayam masak kicap mudah ni. Sudah tentu mudah kan ? Kerana kami menyediakan resepi hati ayam masak ni dengan step by step sehingga mudah tuk dipelajarinya. Bila anda dah pandai buat resepi hati ayam masak kicap mudah ni jangan lupa kongsikan pada kawan-kawan awak semua khususnya keluarga awak. Selamat Mencuba !

Resepi Hati Ayam Masak Kicap Mudah ! | maup | 4.5