resepi ayam mudah

Resepi Ayam Masak Merah Tomato Sedap !

Resepi Ayam Masak Merah Tomato¬†– Assalamu’alaikum dan salam sejahtera tuk anda semua berjumpa kembali bersama kami admin resepi ayam mudah dan resepi ayam sedap terkini kami senantisa berkongsi pelbagai macam jenis resepi ayam mulai dari resepi ayam paling mudah hingga resepi ayam sedap terkini. Kali ni kami nak kongsikan resepi ayam lagi, yang nak kongsikan hari ni ialah resepi ayam masak merah tomato sedap. Resepi ayam masak merah tomato ni mempunyai rasa yang mat lazat dan mat sedap jadi tak hairan bila resepi yang satu ni banyak yang mencarinya kerana banyak korang yang nak bisa buat resepi ayam masak merah tomato yang satu ni. Resepi ayam masak merah tomato ni bisa dibilang resepi yang tak pedas dan tak guna cili banyak bahkan tak guna cili dalam pembuatannya.

Ayam Masak Merah

Ayam Masak Merah

Resepi ayam masak merah tomato ni sangat mudah tuk dibuatnya kerana tak guna bahan-bahan yang banyak cuma guna 2 bahan yang pertama bahan utama dan yang kedua bahan yang dikisar nanti kami nak jelaskan bahan-bahan apa sahaja yang akan kami gunakan. Bagi anda yang sudah mulai tertanya-tanya dengan resepi ayam masak merah tomato ni tak perlu pusing-pusing kerana kami dah sediakan rincian resepi ayam masak merah tomato sedap secara lengkap. Sudah jangan buang-buang masa lagi sila rujuk resepi ayam masak merah tomato sedap ni.

Resepi Ayam Masak Merah Tomato

Bahan-Bahan:

  • 1/2 ekor ayam, dipotong sedehana kecil
  • 1 tin kecil kacang pis
  • 1/2 biji bawang besar, hiris
  • 1 senduk minyak masak
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 batang serai, dititik
Bahan untuk dikisar
  • 1 biji tomato saiz besar
  • 10-15 biji cili kering, buang biji dan rebus
  • 2 cm halia
  • 3 ulas bawang putih
  • 3 ulas bawang merah
  • 1/2 biji bawang besar

Cara Penyediaan:

  1. Goreng ayam 3/4 masak
  2. Cincang kasar bahan untuk dikisar, dan kisar menggunakan blender hingga halus
  3. Dalam kuali berasingan, panaskan minyak dan tumis bawang besar hingga kekuningan.
  4. Masukkan bahan kisar tadi dan masak hingga pecah minyak.
  5. Masukkan ayam, sos tiram, serai dan akhir sekali kacang pis. Perasakan dengan garam dan gula ikut rasa.

Notes :

  • Pastikan tumis bahan kisar sehingga pecah minyak untuk mendapat sambal tumis yang masak sempurna dan lazat.

Baca Juga : Resepi Ayam Masak Sos Tiram

Bagaimana mudah bukan resepi ayam masak merah tomatonya ? Sudah tentu mudah kan ? Kami kongsikan resepi diatas secara step by step kerana untuk memudahkan anda memahami resepi ayam masak merah tomato ni. Bagi anda yang sudah pandai atau nak buat resepi ayam masak merah tomato yang satu ni ajak lah kawan-kawan anda atau sanak sodara anda semua supaya mereka pun ikut belajar boleh membuat resepi ayam masak merah tomato yang satu ni. Selamat Mencuba !

Resepi Ayam Masak Merah Tomato Sedap ! | maup | 4.5