resepi ayam mudah

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Sedap !

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api – Hai korang semua ! berjumpa kembali bersama kami admin resepi ayam mudah yang senantisa berkongsi pelbagai macam jenis resepi ayam yang berbeza-beza dari resepi ayam lazat hingga resepi ayam sedap terkini. Kami admin resepi ayam mudah ni nak kongsikan resepi ayam lagi, yang nak kami kongsikan kali ni ialah resepi ayam masak lemak cili api sedap. Dari namanya pun sudah sangat sangar dan kejam pastinya resepi ayam masak lemak ni mat pedas membuat lidah panas. Mungkin resepi ayam ni sangat cocok tuk korang yang suka pedas, tapi kami sarankan bagi anda yang tak suka pedas jangan makan resepi ayam ni kerana sungguh pedas.

Ayam Masak Lemak Cili Api

Ayam Masak Lemak Cili Api

Resepi ayam masak lemak cili api ni sangat mudah tuk dibuatnya, dalam bahan-bahannya pun tak guna banyak, paling yang guna banyak ialah cili kerana resepi ayam masak lemak cili api ni sangat pedas jadi kami guna cili yang banyak. Bagi anda yang sudah mulai tertanya-tanya dengan resepi ayam masak lemak cili api ni tak perlu pening-pening lagi kerana kami dah siapakan resepi ayam masak lemak cili api ni dibawah. Sudah tak perlu buang-buang masa lagi sudah banyak korang yang tak sabar tuk membaca resepi ayam masak lemak cili api dibawah, Sila rujuk resepi ayam masak lemak cili api sedap.

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Sedap

Bahan-Bahan Yang Digunakan :

  • ayam yang siap dibasuh dan ditoskan
  • 15-20 biji cili api – ditumbuk lumat (jumlah cili ikut kesesuaian kepedasan yang anda minat)
  • 1 inci kunyit hidup – ditumbuk juga bersama cili api
  • 1 batang serai – dititik sahaja
  • 1 keping asam gelugor (asam ni sesuai kalau awak nak kuah masak lemak ni masam sikit. kalau taknak pun takde hal)
  • 1 helai daun kunyit dihiris
  • 1 kotak santan kara (malas nk perah santan. guna santan kara pon sodap)
  • Air 1 cawan
  • Garam secukup rasa

Cara Memasak Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api :

  1. Panaskan kuali dengan api yang paling kecil. Masukkan ayam dalam kuali panas (tak perlu minyak). Tujuannya nak bagi air ayam tu keluar agar nanti kuah lemak tak rasa hanyir ayam tu. Masukkan sekali cili api dan kunyit hidup yang telah ditumbuk ke dalam kuali dan digaul bersama ayam. Gaul dan panaskan sekejap je. Then angkat jap ayam bersama cili dan serai tadi. ketepikan sekejap
  2. Okay. Fasa ke-2, panaskan santan sahaja dalam periuk. Panaskan dengan api kecil hingga santan menggelegak.
  3. Kemudian masukkan ayam yang telah digaul bersama cili api,kunyit dan serai tadi ke dalam santan atas api kecil tu. Masukkan sedikit air ikut kesesuaian. Kacau – kacau – & teruskan mengacau. Jangan bagi santan pecah. Masukkan asam keping (kalau nak rasa masam2. kalau tak masukkan pun still lagi sedap)
  4. Masukkan garam dan lastly masukkan daun kunyit yang dah dihiris tadi..

Baca Juga : Resepi Ayam Masak Gajus Sedap !

Bagaimana mudah bukan buat resepi ayam masak lemak cili api diatas ? Sudah tentu mudah dan kalian paham kan, Pastinya, kerana kami buat resepi ayam masak lemak cili api ni step by step tuk memudahkan anda memahami resepi ayam masak lemak cili api diatas. Bagi anda yang sudah pandai buat resepi ayam masak lemak cili api jangan lupa kongsikan pada kawan-kawan anda semua supaya mereka boleh membuat resepi ayam masak lemak cili api sedap ni. Selamat Mencuba.

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Sedap ! | maup | 4.5