resepi ayam mudah

Resepi Ayam Masak Hitam Sedap !

Resepi Ayam Masak Hitam – Assalamu’alaikum dan salam sejahtera semua berjumpa kembali bersama kami admin resepi ayam mudah yang senantisa berkongsi pelbagai macam jenis resepi ayam mulai dari resepi ayam termudah hingga resepi ayam sedap terkini. Nah pada hari ni kami admin resepi ayam mudah nak kongsikan resepi ayam masak hitam sedap. Ayam masak hitam ni sangat sedap dan lazat rasanya jadi tak hairan bila banyak korang yang request tuk dikongsikan resepi ayam masak hitam yang satu ni. Resepi ayam masak hitam ni memang lah salah satu resepi ayam lazat dan wajib ada ketika bulan puasa untuk buka puasa. Ayam masak hitam ni sudah tak asing lagi ditelinga kita.

Ayam Masak Hitam

Ayam Masak Hitama

Resepi ayam masak hitam sedap ni sangat lah mudah kerana bahan-bahan yang kami guna sedikit, kami sudah kongsikan daftar bahan-bahan yang digunakan untuk membuat resepi ayam masak hitam sedap ni. Bagi anda yang sudah tak sabar dengan resepi ayam masak hitam sedap ni tak perlu pusing- puising lagi kerana kami nak kongsikan resepi ayam masak hitam sedap dibawah ni. Sudah jangan buang-buang masa lagi dan bahas yang tak penting lagi kerana waktu adalah uang jadi jangan dibuang-buang masanya. Sila rujuk resepi ayam masak hitam sedap ala kami yang tentunya sedap dan lazat.

Resepi Ayam Masak Hitam Sedap

Bahan-Bahan:

  • 1/2 ekor ayam
  • 4 camca besar minyak
  • daun pandan
  • daun kari
  • rempah tumis (kayu manis, pelaga,bunga lawang)
  • 1 btg serai (diketuk)
  • 2 sudu besar serbuk jintan putih
  • 3 ulas bawang putih*
  • 3 ulas bawang merah*
  • halia*
  • 7-10 tangkai cili kering (kisar halus)
  • kicap manis
  • 3 sudu besar tomato puree
  • 1 biji bawang besar (kisar kasar)
  • 1biji tomato (hiris kasar)

Cara Penyediaan:

  1. Ayam potong sederhana kecil.
  2. Tumbuk kasar bahan bertanda *
  3. Perap ayam dengan bahan * dan serbuk jintan putih. selama 1/2 ke 1 jam.
  4. Tumis minyak, masukkan rempah tumis, daun pandan dan daun kari.
  5. Masukkan cili kering biar sehingga pecah minyak. Kemudian masukkan ayam, serai, kicap manis secukupnya dan tomato puree. Tambahkan sedikit air (1/2cawan) tutup tudung periuk & biar hingga mendidih.
  6. Masukkan bawang besar & tomato,garam & gulasecukup rasa. Apabila kuah sudah menjadi pekat, tutup api dan sedia untuk dihidang.

Baca Juga : Resepi Ayam Masak Kurma Sedap !

Sekian resepi ayam masak hitam sedap diatas semoga dengan dibuatnya resepi ayam masak hitam diatas anda boleh membuat respei ayam masak hitam ni dengan mudah dan lazat tentunya. Bila anda dah pandai buat resepi ayam masak hitam ni jangan lupa kongsikan pada kawan-kawan anda semua supaya mereka pun boleh membuat resepi ayam masak hitam dengan mudah dan punya rasa yang sangat sedap. Selamat Mencuba !

Resepi Ayam Masak Hitam Sedap ! | maup | 4.5