resepi ayam mudah

Resepi Ayam Masak Halia Berkuah Sedap !

Resepi Ayam Masak Halia Berkuah – Hai Korang semua ! Apa kabar korang ? Tentu baik baik kan ? Ya, kali ni kami admin resepi ayam mudah yang senantisa berkongsi pelbagai macam resepi berasaskan ayam seperti resepi ayam mudah dan resepi ayam sedap terkini. Ya, kali ni kami admin resepi ayam mudah nak berkongsi resepi berasaskan ayam lagi, yang nak kami kongsikan kali ni ialah resepi ayam masak halia berkuah. Banyak korang yang request tuk dibuatkan resepi ayam masak halia berkuah sedap ni. Hal ini dikeranakan resepi ayam masak halia sedap ni menjadi salah satu kegemaran di khalayak ramai masyarakat Malaysia. Kerana itu lah kami kongsikan resepi ayam masak halia sedap kepada awak-awak semua.

Ayam Masak Halia

Ayam Masak Halia

Resepi ayam masak halia berkuah sedap ni sangat lah mudah tuk dibuatnya kerana tak guna banyak bahan yang sulit tuk dicari. Resepi ayam masak halia ni juga menjadi salah satu masakan berasaskan ayam yang wajib disajikan pada masa hari raya tiba kerana ini makanan wajib yang harus dihidangkan. Bagi awak yang nak buat resepi ayam masak halia berkuah tapi tak bisa cara buatnya, tak perlu pening-pening lagi kerana kami telah sajikan resepi ayam masak halia berkuah sedap dibawah ni. Bagi awak yang sudah tak sabar dan sudah mulai tertanya-tanya apa saja yang harus digunakan tuk buat resepi ayam masak halia berkuah ni ? Sudah jangan buang-buang masa lagi sila rujuk resepi ayam masak halia berkuah sedap.

Resepi Ayam Masak Halia Berkuah Sedap

Bahan-Bahan Yang Digunakan :

  1. 1 sudu kecil tepung jagung – dibancuh dengan air
  2. 2 ulas bawang putih – diblender
  3. 1 biji tomato sederhana besarnya – dipotong 6
  4. 8 biji cili padi – diketuk atau dibelah 2
  5. sedikit garam dan gula
  6. sedikit kicap
  7. 3 ulas bawang merah – diblender
  8. 1 biji bawang besar – dicercai 4 dan dicerai kelopaknya
  9. 1/2 sudu kecil pati ayam
  10. sos tomato, sos cili, dan sos tiram
  11. 1 inci halia – hiris nipis seperti mancis
  12. 1 sudu kecil lada hitam – ditumbuk kasar
  13. dada ayam – dipotong kecil
  14. 1/2 cawan air
  15. 1/4 lada benggala – dipotong kecil
  16. 1/2 lobak merah – dipotong bulat

Cara Memasak Resepi Ayam Masak Halia Berkuah :

  1. Ayam yang sudah dipotong kecil-kecil dan digoreng tadi perap dengan sos tiram, sedikit garam, sedikit serbuk lada hitam selama 20 minit.
  2. Kemudian panaskan minyak dalam kuali dan goreng ayam tadi, selepas tu bila dah namapak garing ketepikan. dengan memakai minyak yang sama tapi bila banyak buangkan sikit. tumis bahan yang tealh ditumbuk kasar tadi bersama halia sampai naik bau dan kekuningan.
  3. Kemudian masukan bawang besar, cili padi, lobak merah, dan lada benggala. selepas itu kacau sebatikan. masukan sos cili, sos tiram, sos tomato, sedikit kicap, dan air. kacau sebatikan.
  4. Bila dah nampak mendidih masukan kepingan dada ayam yang telah digoreng tadi dan kacau sebatikan. masukan juga tepung jagung yang telah berbancuh dengan air. sesuaikan kepekatan dengan selera anda.
  5. Akhir sekali masukan pati ayam, garam, gula, dan buah tomato. kemudian kacau rata dan sesuaikan cita rasanya dengan selera anda. bila dah masak tutp api dan hidangkan bersama nasi panas.

Baca Juga : Resepi Ayam Berkuah Sedap dan Lazat !

Bagaimana mudah bukan resepi ayam berkuah sedap dan lazat diatas ? Mudah Kan ? Sudah tentu mudah kerana kami juga kongsikan resepi ayam masak halia berkuah step by step. Bagi awak yang dah pandai  buat resepi ayam masak halia berkuah dan sedap ni jangan lupa kongsikan resepi ni pada kawan-kawan awak atau sanak sodara awak semua supaya mereka pun boleh membuat resepi ayam masak halia berkuah ni. Selamat mencuba !

Resepi Ayam Masak Halia Berkuah Sedap ! | maup | 4.5