resepi ayam mudah

Resepi Ayam Masak Gajus Sedap !

Resepi Ayam Masak Gajus – Hai korang semua ! berjumpa kembali bersama kami admin resepi ayam mudah yang senantisa berkongsi pelbagai macam jenis resepi ayam masak sedap dan resepi ayam masak lazat terkini. Yan nak kami kongsikan kali ni adalah resepi ayam masak gajus. Resepi ayam masak gajus ni mempunyai rasa yang sangat lazat dan sedap. Jadi tak hairan bila resepi ayam masak gajus ni jadi resepi masakan yang banyak korang cari khususnya ibu-ibu. Ayam masak gajus sedap ni sudah tak asing lagi ditelinga masyarakat Malaysia. Resepi Ayam Masak Gajus yang memang sedap, cepat juga disediakan. Harus dicuba jika anda ingin mempelbagaikan variasi lauk untuk dihidangkan kepada keluarga. Rasa gajus yang lemak memang sedap ditambah kepada masakan ini.

Ayam Masak Gajus

Ayam Masak Gajus

 

Resepi ayam masak gajus sedap ni memang sangat mudah tuk dibuatnya kerana bahan-bahan yang digunakan pun tak banyak jadi resepi ayam masak gajus sedap tak sulit tuk dibuatnya. Ayam masak gajus ni tak guna skill khusus tuk membuatnya jadi anda tak perlu khawatir. Bagi anda yang sudah tak sabar dengan resepi ayam masak gajus ini kami sudah sediakan resepi ayam masak gajus sedap dibawah ni. Jadi anda tak perlu pusing pusing lagi cari resepi ayam masak gajus digoogle kerana  kami dah menyediakannya dibawah ni. Sudah tak perlu buang-buang masa lagi sila rujuk resepi ayam masak gajus sedap.

Resepi Ayam Masak Gajus Sedap

Bahan-Bahan Yang Digunakan :

  • 400 gram ayam, potong sederhana kecil
  • 3 ulas bawang putih, hiris nipis
  • 2 biji bawang merah, hiris nipis
  • 1/2 inci halia, hiris nipis
  • 1/2 senduk minyak masak
  • 1 cawan gajus, goreng tanpa minyak hingga naik bau.
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 1 sudu kecil minyak bijan
  • 1 sudu besar kicap cair
  • 1 sudu besar kicap manis
  • 2 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 biji bawang besar atau bawang holland, potong bulat

Cara Memasak Resepi Ayam Masak Gajus Sedap :

  1. Goreng ayam separuh masak, lebih baik di goreng di atas kuali non stick. Angkat dan asingkan.
  2. Panaskan minyak bekas gorengan ayam tadi.Tumis bawang putih, bawang merah dan halia sehingga naik bau dan kekuningan. Masukkan cili kisar dan teruskan masak sehingga pecah minyak.
  3. Masukkan ayam, kacau selama 1-2 minit, kemudian masukkan sos tiram, sos cili, minyak bijan, kicap manis, kicap cair dan gajus. Teruskan memasak sehingga ayam lembut dan masak sepenuhnya. Taburkan dengan bawang besar dan perasakan dengan sedikit garam dan gula mengikut citarasa anda.

NOTES :

  • Tujuan menggoreng dulu ayam separuh masak adalah supaya menambahkan lagi kelazatan ayam kerana apabila digoreng, bahagian luar akan garing dan berkaramel.

Baca Juga : Resepi Ayam Masak Bali Mudah dan Sedap !

Bagaimana mudah bukan resepi ayam masak gajus diatas ? Sudah pasti mudah kan ? Kerana kami berkongsi resepi ayam masak gajus ni secara step by step supaya anda boleh membuat resepi ayam masak gajus sedap ni. Bila anda dah pandai buat resepi ayam masak gajus ni jangan lupa kongsikan pada kawan-kawan anda semua supaya mereka boleh membuat resepi ayam masak gajus juga. Selamat Mencuba !

Resepi Ayam Masak Gajus Sedap ! | maup | 4.5