resepi ayam mudah

Resepi Ayam Golek Madu Sedap !

Resepi Ayam Golek Madu – Hi Korang ! Berjumpa kembali bersama kami admin resepi ayam mudah yang selalu senantisa berkongsi pelbagai macam jenis resepi ayam mudah dan resepi ayam terkini. Kali ni kami akan mencuba berkongsi resepi ayam kembali yang kan kami kongsikan kali ni adalah resepi ayam golek madu berempah atau resipi ayam golek madu. Sudah tentunya dari judulnya pun sudah ada kata madu, berarti resepi ayam kali ni membutuhkan madu tuk membuatnya supaya menambahkan rasa lazat dan sedap pada resepi ayam golek madu atau resipi ayam golek madu ni. Ayam golek madu ni mempunyai rasa yang mat lezat dan sedap jadi tak hairanlah bila resepi ayam golek madu ni banyak digemari dikhalayak ramai masyarakat Malaysia.

Ayam Golek Madu

Ayam Golek Madu

Resepi ayam golek madu berempah ni mempunyai rasa yang mat lezat dan sedap. Selain tu, resepi ayam golek madu kelantan ni cara membuatnya pun sangat lah mudah dan mudah tuk diikuti. Kami akan memberikan resepi ayam golek madu step by step supaya awak nak buat resepi ayam golek madu ni dengan mudah. Bagi awak yang sudah tak sabar atau sudah mulai tertanya-tanya dengan resepi ayam golek madu berempah ni tak perlu pusing-pusing mencarinya kerana kami telah menyediakan resipi ayam golekm madu dibawah ni. Sila ruju resepi ayam golek madu berempah dibawah ni.

Resepi Ayam Golek Madu Berempah

Bahan-Bahan yang digunakan Resepi Ayam Golek :

  1. 2 sudu besar herba campuran
  2. 3 biji bawang besar
  3. 1 1/2 sudu teh garam halus
  4. Sedikit mentega
  5. 4 biji bawang putih
  6. 1 inci halia
  7. 1 sudu besar lada hitam tumbuk
  8. Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan-bahan diatas
  9. 2 sudu besar gula pasir @ gula perang
  10. 2 sudu besar madu
  11. 1 ketul kiub ayam Knorr
  12. 2 atau 3 sudu besar sos lada hitam

Cara Membuat Resepi Ayam Golek :

  1. Campur kesemua bahan-bahan diatas dengan sedikit air dan kisar.
  2. Lumurkan keseluruhan bahan tadi diluar dan di dalam ayam yang telah dibersihkan.
  3. Perap selama 1 1/2 jam @ 3 jam
  4. Sapu sedikit mentega keseluruhan ayam dan bakar/panggang.
  5. Bakar selama 1 1/2 jam atau sehingga ayam masak.
  6. Semasa membakar, selepas 1/2 jam pertama, sapukan ayam dengan minyak dan campuran rempah yang menitis. Ini supaya ayam tidak terlalu kering.

Bahan Membuat Sos Lada Hitam :

  1. 1/2 biji bawang besar – dicincang
  2. 1 1/2 cawan stok ayam@daging
  3. 2 sudu besar kicap manis – bergantung kehitaman yang dikehendaki
  4. 1/2 tin cendawan butang – dihiris
  5. 1/2 cawan susu segar – nak kurangkan pun boleh
  6. 4-5 sudu serbuk lada hitam
  7. Garam dan gula – jika perlu
  8. Sedikit batang salery – dicincang
  9. 1 sudu mentega/marjerin
  10. 1 sudu sos tiram
  11. 2 sudu besar tepung gandum – bancuh dengan air

Cara Membuat Sos Lada Hitam :

  1. Panaskan stok ayam, susu segar, bawang dan juga batang salery. didihkan.
  2. Kemudian tapis. buang bawang dan juga salery. kalau tak nak tapis pun takpe. didihkan semula.
  3. Kemudian masukkan lada hitam, kicap manis, mentega/marjerin, sos tiram dan juga cendawan butang.
  4. Selepas itu masukkan garam dan gula mengikut citarasa anda.
  5. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung gandum untuk mendapatkan kepekatan yang dikehendaki.

Bagaimana mudah kan resepi ayam golek madu berempah ni ? Sudah pasti awak nak buat resepi ayam golek madu diatas. Bila awak dah pandai buat resepi ayam golek madu berempah ni jangan lupa kongsikan pada kawan-kawan awak atau sanak sodara awak supaya mereka boleh membuat resepi ayam golek madu berempah ni. Selamat Mencuba !

Resepi Ayam Golek Madu Sedap ! | maup | 4.5