resepi ayam mudah

Resepi Ayam Berkuah Sedap dan Lazat !

Resepi Ayam Berkuah – Assalamu’alaikum dan salam sejahtera, Apa kabar korang semua ? Pasti baik semua kan, Berjumpa kembali bersama kami admn resepi ayam mudah yang senantisa berkongsi pelbagai macam jenis resepi ayam mudah dan resepi ayam sedap terkini. Kali ni kami kan berkongsi resepi ayam yang berbeza kali ni kami akan berkongsi resepi ayam berkuah sedap dan lazat. Kali ni kami tak berkongsi ayam panggang, ayam goreng, dan ayam masak. Kali ni kami nak kongsikan resepi ayam berkuah sedap. Kenapa kami nak kongsikan resepi ayam berkuah ? Kerana kami tak pernah kongsikan resepi ayam yang berkuah, ayam berkuah memang mempunyai rasa yang mat sedap dan lazat.

Ayam Berkuah

Ayam Berkuah

Resepi ayam berkuah ni sangat lah mudah tuk dibuat dan simple tak guna bahan-bahan yang sulit dicari. Resepi ayam berkuah ni sangat cocok disajikan untuk tetamu dan dimakan sama sama sanak sodara atau kawan-kawan awak semua. Apalagi bila hari raya tiba sangat lah cocok tuk disajikan kepada para tetamu. Bagi awak yang sudah tertanya-tanya dengan resepi ayam berkuah sedap ni tak perlu pusing-pusing mencari digoogle kerana kami sudah menyediakan resepi ayam berkuah sedap dan lazat dibawah ni. Kami kongsikan resepi ayam berkuah sedap dan lazat ni secara step by step supaya awak semua boleh membuat resepi ayam berkuah ni. Sudah jangan buang-buang masa lagi sila rujuk resepi ayam berkuah sedap dan lazat.

Resepi Ayam Berkuah Sedap dan Mudah

Bahan-Bahan Yang Digunakan :

  1. sedikit sos tiram
  2. 1 bawang
  3. 1 sudu kecil tepung jagung
  4. gajus
  5. 2 dada ayam
  6. 1 cili hijau segar (boleh digantikan dengan 7 cili padi)
  7. 2 sudu besar minyak masak
  8. garam dan gula secukup rasa
  9. 3 inci halia

Cara Membuat Resepi Ayam Berkuah :

  1. Potong ayam kepada kepingan kecil
  2. Hiris cili hijau, bawang dan halia.
  3. Masukkan minyak masak ke dalam kuali, tumis bawang dan halia sehingga wangi.
  4. Masukkan potongan ayam lalu kacau hingga merata.
  5.  Apabila ayam setengah masak, masukkan sos tiram, tepung jagung yang sudah dicampur dengan air.
  6. Tambah garam dan secubit gula secukup rasa, gajus dan taburkan hirisan cili. Kemudian kacau hingga merata.
  7. Setelah ayam masak, sajikan ke dalam mangkuk.

Baca Juga : Resepi Perap Ayam BBQ Sedap !

Bagaimana mudah bukan resepi ayam berkuah sedap dan mudah ni ? Sudah tentu mudah bagi awak semua. Bila awak dah pandai buat resepi ayam berkuah ni jangan lupa kongsikan pada kawan-kawan awak atau sanak sodara awak semua. Jangan lupa kongsikan pada semua orang bila resepi ayam berkuah ni bermanfaat tuk awak. Selamat Mencuba !

Resepi Ayam Berkuah Sedap dan Lazat ! | maup | 4.5